Lange reis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van NancyenAscha - WaarBenJij.nu Lange reis - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van NancyenAscha - WaarBenJij.nu

Lange reis

Door: Nancy en Ascha

Blijf op de hoogte en volg NancyenAscha

21 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Aan alles komt een eind en dus ook aan deze reis! Na een laatste nacht lekker geslapen te hebben bij Gert en Anneke vertrekken we, na een klein maar fijn ontbijt, richting Port Elizabeth. We vertrekken op tijd omdat we nog even langs een winkel willen in P.E. Onderweg slecht weer en flink last van de zon die weerkaatst op de natte weg. We doen er iets langer over dan gepland en besluiten om het winkelen over te slaan en in alle rust de auto in te leveren en ons in te checken voor de eerste vlucht. Onze tassen wegen meer dan verwacht en we mogen hier weliswaar 30 kg meenemen, maar bij Egyptair straks ' maar' 23 kg. Dat betekent dat we hier iets aan moeten gaan doen in Johannesburg.Alles gaat prima en in Johannesburg aangekomen staat Ntuthuko op ons te wachten. We hebben afgesproken dat hij ons Johannesburg en Soweto laat zien. We hebben niet zoveel uren de tijd terwijl het nog licht is, dus ons programma is een beetje compact. Toch een goed beeld van Johannesburg gekregen en ook nog 'even' de 'Top of Africa' gedaan. Op de 50ste verdieping heb je daar een prachtig uitzicht over de stad. Dan een half uur rijden naar Soweto, stad met 2,6 miljoen inwoners. Het is arm en rijk. We nemen een kijkje in beide delen. Het arme gedeelte maakt veel indruk. Eindeloos veel hutjes en 'blikkies'. Dat zijn hutjes opgetrokken van metalen plaatdelen. Lijkt ons koud in de winter en bloedheet als de zon erop staat. Ondertussen is het donker geworden en doen we dus Soweto by night. De huizen van Winnie Mandela, Desmond Tutu en Nelson Mandela en andere belangrijke plaatsen die te maken hebben met de vrijheidsstrijd 'zien' we in het donker.
Dan weer drie kwartier rijden naar de luchthaven. Tassen ompakken en spullen eruit en aan Ntuthuko geven.Tot onze verbazing worden onze tassen verplicht geseald en nauwkeurig gewogen. Pff, we vallen precies binnen het toegestane gewicht. Dan weer bagage inleveren en nog een hapje eten. We moeten rennen om op tijd te boarden en geen tijd meer om nog even te shoppen. Beter ook want onze tassen zitten vol:-).
We kunnen ruim zitten omdat het vliegtuig niet helemaal vol zit. We slapen redelijk en dan zijn we in Caïro. Hier moeten we 5 uur wachten. Ach de tijd vliegt voorbij en we besluiten om op tijd richting de gate te gaan. En dan zien we ineens dat Egypte een tijdsverschil heeft van een uur. En wel een uur later! Ai, helemaal vergeten! Dus moeten we weer flink doorlopen en schuiven we direct het vliegtuig in. Zo, dan nog het laatste stuk vliegen. Gelukkig weer een beetje extra ruimte en we slapen weer een groot deel van de reis.
En dan is onze eerste reis samen echt ten einde. Of het tevens de laatste reis samen is weten we niet. Wat we wel weten is dat we beiden zo weer met elkaar op pad gaan.
Onze reis is boven verwachting geweest. Iedere dag hebben we opengestaan voor nieuwe ervaringen en belevenissen. We hebben ervan genoten en Zuid-Afrika in ons hart gesloten!

NancyenAscha

Twee collega/ vriendinnen die het waanzinnige idee kregen om met zijn 2-en een rondreis door Zuid-afrika te gaan maken. Dat was vorig jaar mei. Nu een jaar later zijn de tassen gepakt, vluchten geboekt, auto gehuurd en overnachtingen geregeld. Aanstaande zondag vertrekken wij. De weersvoorspellingen zijn goed en voor de koude nachten hebben wij onze flanellen pyjama ingepakt. We reizen van Johannnesburg naar St. Francisbay. Vandaar met een binnenlandse vlucht terug naar J' burg. Nancy wil dolgraag een luipaard ontmoeten al was het alleen maar om iemand jaloers te maken. Ascha is het daar mee eens. We zullen proberen regelmatig berichten te posten maar dat is afhankelijk van de de internetmogelijkheden.

Actief sinds 04 Mei 2014